Karatens Historie
Den tidligste oprindelse af Karate er meget uklar og omgivet
med en del mystik. Vi skal helt tilbage til det sjette århundrede
for at finde de tidligste kim til karaten.
Munken Budidharma, der på japansk kendes
som Daruma Deishin, grundlæggeren af Zen-buddhismen, drog
til fods fra Indien til Hunan provinsen i Kina for at udbrede
sin tro. Han vandt tilhængere i Shao-lin templet (japansk:
shorin-ji) og underviste dér i sit budskab. Øvelserne ledsagedes
af fysisk træning med bevægelsesmønstre fra vilde dyr, herved
skærpedes munkenes koncentration og årvågenhed under undervisningen.
Samtidig blev de dygtige kæmpere, kendt over hele landet
for deres tilsyneladende overmenneskelige evner. Shao-lin's
træningsmetoder blev udbredt over hele Kina og nåede meget
senere til Ryukyu øerne sydvest for Japan.
På øen Okinawa i denne øgruppe blev
det i det 15de århundrede indbyggerne forbudt at bære våben.
Dette stimulerede udviklingen af kampsystemer, hvor hænder
og fødder erstattede våben. Det var dog først i 1609, hvor
Satsuma-klanen fra Japan besatte øen, at udviklingen for
alvor begyndte. Japanerne forbød enhver besiddelse af redskaber
af metal. For at kunne forsvare sig imod røvere, vilde dyr
og japanerne udvikledes kampsystemet gennem 200 år til et
uovertruffent selvforsvarssystem uden våben. Under denne
periode udviklede karaten sig eksplosivt, men måtte udøves
i al hemmelighed, og det var ikke før i begyndelsen af det
20. århundrede at Karate begyndte at blive trænet åbenlyst.
På Okinawa benævntes kampkunsten under ét med
"te", der betyder hånd, eller hænder i forbindelse med kampkunst.
Senere fik den navn efter hvilket område, den blev dyrket
i; "Naha-te", "Shuri-te" og "Tomari-te" efter de 3 største
byer på Okinawa: Naha, Shuri, og Tomari. Efterhånden som
endnu flere stilarter opstod, var det dog mere hensigtsmæssigt
af kalde kampkunsten undet ét for "Kara-te" - kunsten fra
Kina.
I 1921 besøgte den japanske kronprins Okinawa og overværede
blandt andet en opvisning i Karate med den legendariske
Funakoshi Sensei. Kronprinsen, der senere blev kejser, udtrykte
voldsom begejstring for karaten, og dette har
ganske givet været medvirkende til at Gichin Funakoshi blev
bedt om at komme til Japan for at give en officiel opvisning
i Tokyo i 1922. Japanerne blev hér så begesjstrede, at flere,
deriblandt Judo'ens fader Jigoro Kano Sensei, overtalte
ham til at blive i Japan for at undervise i Karate, hvilket
han fortsatte med lige indtil sin død i 1957 - 88 år gammel.
Senere fulgte andre Karatemestre fra Okinawa, og Karaten
blev hurtigt en succes i Japan. I 1936 besluttede alle Okinawas
store karatemestre i fællesskab, da Karate nu var blevet
en anerkendt japansk krigskunst, at ændre skrivemåden for
tang-symbolet, så "kara" fremover betød "tom", og "Kara-te"
fik betydningen "tom hånd". Denne betydning henfører ikke
kun til kampsystemets karakter men i mindst lige så høj
grad til Zen-filosofien i Karate, hvor tomheden er et vigtigt
begreb.
Der fortælles talrige legender om de
gamle mestre. Blandt andet fortælles det, at mester Itosu
besejrede den store mester Tomoyose i en duel med ét enkelt
shuto, der brækkede hans arm. Mester Itosu kæmpede sin sidste
duel i en alder af 75 år mod en berygtet Jiujutsu ekspert
- og vandt. Mester Choki Motobu, der må have været en frygtindgydende
modstander i datidens Okinawa med sine 205 cm, var ligeledes
kendt for at have udkæmpet mange kampe i sine unge år for
at vinde ry som Karate mester. Han blev dog besejret én
gang af en ukendt modstander.
Gichin Funakoshi beretter om mester Itosu, at han engang
fangede en tyv ved at støde hånden igennem en flere tommer
tyk træport og gribe tyvens arm gennem hullet. En anden
overfaldsmand, der var uvidende om mester Itosu’s identitet
uskadeliggjorde han, blot ved at klemme om dennes håndled.
Itosu var på den tid også kendt i Shuri for at træne i at
knuse tykke bambusstænger i hånden. Funakoshi beretter endvidere
om en tredie episode, hvor Mester Azato får bud om at Itosu
er blevet overfaldet af en gruppe på 8 bøller. Men Azato
var ikke det mindste bekymret, for han antog, med rette,
at de alle lå bevidstløse, og udtalte: “Jeg kender Itosu,
hans slag vil slå disse voldsmænd i jorden med ansigtet
nedad” - “jeg ville blive meget overrasket, hvis nogle af
dem overlever.”
Den sidste historie fortæller om mester
Matsumura, der i duel overraskede modstanderen med et kiai
af en sådan voldsomhed, at det slog denne til jorden, og
gentog dette, da modstanderen angreb med fornyet kraft.
Derefter var duellen slut, uden et eneste slag var blevet
slået.
»Historien viser, at den der elsker kampen
er faldet for sværdet,
men også, at
den som ikke kan kæmpe ligger ved hans side.
Dyd og styrke
hver for sig er dømt til at tabe,
tilsammen leder
de hinanden på rette vej.«
HAKIKUN – japansk zen-mester
|